Čauvec, mám takovej začátecnickej dotaz
Chtěl bych se zeptat, jakej je rozdíl mezi motorem s turbem a motorem s turbokompresorem. Četl jsem, že u motoru s turbokompresorem je vzduch do motoru dodávan po tlakem díky kompresorem. Tak by mě zajímalo jak tu je u motoru s turbem? Myslel jsem, že když je motor přeplňovaný s turbem tak to turbo dodáva vzduch pod tlakem. Mohl by mi to prosím vás někdo vysvětlit? Díky moc.
Turbo a Turbokompresor
turbokompresor = turbo => pohaneny vyfukovyma plynama
supercharger = kompresor => pohaneny samotnym motorem, treba remenem z kliky
oboje dela to same, cpe do motoru vzduch pod tlakem, cimz umele zvysuje jeho objem.
supercharger = kompresor => pohaneny samotnym motorem, treba remenem z kliky
oboje dela to same, cpe do motoru vzduch pod tlakem, cimz umele zvysuje jeho objem.
Naposledy upravil(a) rozum dne 05.11.2007, 20:41, celkem upraveno 1 x.
turboduchadlo
turbokompresor
v principe, oba maju na studenej strane to iste, kompresor.
rozdiel je len v pohone kompresora, ako uz boo napisane. dalsi a dost podstatny rozdiel je ze turbokompresor odobera vykon z motora a to dost vyrazne pri vyssich otackach, kdezto turboduchadlo pracuje s cisto odpadnou energiou.
vyhoda t.kompresora je v tom ze poskytuje tlak uz pri nizkych otackach motora, t.duchadlo funguje nam dobre znamym sposobom...
turbokompresor
v principe, oba maju na studenej strane to iste, kompresor.
rozdiel je len v pohone kompresora, ako uz boo napisane. dalsi a dost podstatny rozdiel je ze turbokompresor odobera vykon z motora a to dost vyrazne pri vyssich otackach, kdezto turboduchadlo pracuje s cisto odpadnou energiou.
vyhoda t.kompresora je v tom ze poskytuje tlak uz pri nizkych otackach motora, t.duchadlo funguje nam dobre znamym sposobom...
- Vladislav Bureš
- user
- Příspěvky: 1186
- Registrován: 04.10.2007, 23:28
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Kompresor dodává tlak už při těsně nadvolnoběžnými otáčkami jen u volnoběhu je tlak dáse říct normální jako u klasického turba ale na rozdíl od turba dodává plynule ale tzv rázem jako u turba četl jsem že jeden úpravce použil právě kompresor při úpravě S8 a zvýšil tím výkon o 123kW, asi věděli proč ho použít místo turba :-D . A naopak turbo dodává až od ručitých otáček tlak ale s tím že částečně brzdí výfukové plyny které jej pohání a má výkon jen v určitém spektru otáček u výkonějších aut se používá ješte druhé turbo které spíná ve chvíli kdy to první už nezvládá dávat patříčný výkon. Každé má své plus ale i mínus.
No to jsou otazky ze bych blil.
Nevim to iste ale pokud spojim turbo(vyfukova cast) a kompresor(saci neboli kompresni cast) tak je to to samy jako turbo(vyfuk.cast) a dmychadlo(saci kompr.cast)
Bud jde pouze o "turbo" jakozto celek nebo spojenim turbodmychadla a kompresoru(supercharger, pro ty "jiny" to je to co couha americkejm bourakum z kapoty ). Tohle(turbo + kompresor)treba pouziva VW v golfu 1,4 TSI(125kw), od spoda to plynule tahne dik kompresoru a ve vyssich otackach se kompresor odpojuje(mensi ztraty ve vyssich ot. viz raddy)a nastupuje turbodmychadlo. Takze plynule preplnovany auto v celym spektru otacek. Mam pocit ze se tomu nadava twincharger.
Pokud se mejlim tak me opravte.
Nevim to iste ale pokud spojim turbo(vyfukova cast) a kompresor(saci neboli kompresni cast) tak je to to samy jako turbo(vyfuk.cast) a dmychadlo(saci kompr.cast)
Bud jde pouze o "turbo" jakozto celek nebo spojenim turbodmychadla a kompresoru(supercharger, pro ty "jiny" to je to co couha americkejm bourakum z kapoty ). Tohle(turbo + kompresor)treba pouziva VW v golfu 1,4 TSI(125kw), od spoda to plynule tahne dik kompresoru a ve vyssich otackach se kompresor odpojuje(mensi ztraty ve vyssich ot. viz raddy)a nastupuje turbodmychadlo. Takze plynule preplnovany auto v celym spektru otacek. Mam pocit ze se tomu nadava twincharger.
Pokud se mejlim tak me opravte.
v podstate máš pravdu, ale vzhledem k puvodní otázce došlo u tazatele ke zmatku když přečetl definci "turbocharger" což je v podstate naše "obyčejné" turbo".Vita.s13 píše:No to jsou otazky ze bych blil.
Nevim to jiste ale pokud spojim turbo(vyfukova cast) a kompresor(saci neboli kompresni cast) tak je to to samy jako turbo(vyfuk.cast) a dmychadlo(saci kompr.cast)
Bud jde pouze o "turbo" jakozto celek nebo spojenim turbodmychadla a kompresoru(supercharger, pro ty "jiny" to je to co couha americkejm bourakum z kapoty ). Tohle(turbo + kompresor)treba pouziva VW v golfu 1,4 TSI(125kw), od spoda to plynule tahne dik kompresoru a ve vyssich otackach se kompresor odpojuje(mensi ztraty ve vyssich ot. viz raddy)a nastupuje turbodmychadlo. Takze plynule preplnovany auto v celym spektru otacek. Mam pocit ze se tomu nadava twincharger.
Pokud se mejlim tak me opravte.
je to jen o používání trošku jiných slov,
Amíci používají slov turbocharger=turbo=excomp ( exhausted compressor ) pro označení turba, pro kompresory používají "supercharger" obcas "compressor"
To o cem mluví Vita.s13 je již jen jeden z druhů stupnového přeplnování, které muže být provádeno více zpusoby :
1) kompresor + turbo - viz golf
2) velké + malé turbo - jediný vuz o kterém vím že to používá je BMW - pokud víte o dalších sup sem s nima at mohu studovat
3) 2x stejné turbo kde se to delí dále na dva zpusoby
3a) paraelne - klasická dve turba na véčkových motorech, nebo výjimečne dve turba na řadových motorech ale od toho se upoustí - princip je že obě turba jsou plneny polovinou válcu současně po celou dobu chodu
3b) seriove - dve turba stejné velikosti a pomocí speciálního členu za WG dochází k tomu že v nízkých otáčkách procházejí plyny ze všech válců pouze jedním turbem, po dosažení nejakých podmínek ( třeba plnicího tlaku, otáček atd.. ) dochází pomocí toho členu k tomu že se otevře záklopky pro výfukovéplyny a ony mohou proudit ven z druhého turba tudíž se to první začen roztáčet. Výhoda systému spočívá v tom že nástup ( i ve chvíli zapojení druhého turba ) je maximálne plynulý protože roztáčející se turbo klade vetší odpor plynum, které hledají cestu lepší schudnosti takže stle jich část jde tím "prvním" turbem a ž do doby plného nástupu druhého turba. Nevýhodou je dražší udržba ( už se nemusí vysrat jedno ale hend dve turba ) vyšší nároky na mazání a také dost často dohcází ke zvysování teploty v motorovém prostoru ( íky vetší vnější plose exhaust části turba dochází k lepšímu vyzařování tepla mimo turbo, což je sice dobré pro turbo ale ne vždy pro osatní komponenty.
Výhodou verze 3b je maximální plnicí tlak takřka již od volnobehu ( seriová mk4supra dokáže plnit tlakem 1,0baru již od 1500RPM ), druhou výhodou je že kdykoliv jde pomocí lehkého zásahu do elektroniyk ( montáž jendoho přepínače ) systém zmenit se sekvence na paraelní turba.
Výjimečne lze nalézt aplikace kdy V motor používající dve turba využívají sekvenčního plnění pomocí dvou "velkých" turbodmychadel ale zatím jsem nevidel ( ani neslyšel ) takovouto aplikaci na voze pod 500PS
než se náhodou rozpoutá flame na téma bi - nebo twin :
to zda turba fungují paraelen ( systém 3a ) nebo seriově ( 3b) neurčuje název prodávajícího , takže twinturbo ani biturbo nijak neurčuje systém jakým přeplnování funguje je to jen prodejní název dané značky..
pokud by nekdo uvažoval o systému sekvenčního plnení třeba na Sr20DEt věřím že by to bylo velice zajímavé a dobrou volbou turbodmychadel by slo dosáhnout zajímavých výsledku.. ( hlaven menší turba stojí většinou méne než ta velká ).
pokdu by mel nekdo zájem o hlubší informace o funkcích a technické nákresy ( moje ) z funkčnosti sekvnečních dvojite přeplnovaných motoru ( hlaven systém jakým přepínat ze singlu na dvojité tak mohu dodat včetne fotek a osobních zkušeností
prosim dotazy, objednávky směřujte na idaho(zavináč)dicompracing.com ne do PM ...72789432tři
_____________________
Prodej seriových ND, autoservis, transport po EU na podvalu ( od 7kč/km ) tak i na dovolenou - řidič + 7míst, dual klima, LEd TV ( od 4,5kč/km )
Dovoz JDMmotorů/frontclipů, osobní výběr a kontrola dovážených dílů
_____________________
Prodej seriových ND, autoservis, transport po EU na podvalu ( od 7kč/km ) tak i na dovolenou - řidič + 7míst, dual klima, LEd TV ( od 4,5kč/km )
Dovoz JDMmotorů/frontclipů, osobní výběr a kontrola dovážených dílů