Umím německy a anglicky, nepovažuji to za nějakou vyjímečnou schopnost a pokud dávám někam odkaz na stránky v angličtině, ani men nenapadne, že někdo jiný anglicky nerozumí. není v tom žádná arogance, pohrdání, lenost..... prostě si připadám jako průměrně gramotný a to samé předpokládám u ostatních. On je to dost problém zajímat se o jakoukoliv technockou věc a neumět anglicky. Proto lituji takové co hledají rozumy jen v češtině. Dost často se totiž pravda ztratí v překladu a vyleze z toho totální píčovina.
Nedávno jsem koukal na Discovery a pletli si tam výfukové svody se sacím košem, teď už ani nevím jak tomu říkali. V Angličtině se totiž oboje jmenuje manifold akorát jednou je to intake manifold a podruhé je to exhaust manifold.
Co se týká "ukazatelů AFR" tak je nezbytně nutné, aby se jednalo o WideBand analyzátor jinak je to jen blikátko k hovnu a na nic. Další užitečnou funkcí je možnost simulace narrow-band lambdy analogovým 1-0V výstupem a velmi příjemná je možnost logovat AFR ve vztahu k otáčkám a zátěži (tlaku) motoru. To pak umožní velmi precizní záznam informací a následné doladění jednotky. Dnes se prodávají i združené přístroje které dokáží ukázat i mnoho dalších údajů a to ať už je získávají z čidel dodaných výrobcem tohoto zařízení či je umí vyčítat pomocí OBD zásuvky přímo z ecu vozidla. Například toto
http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php je velmi výborný produkt (sám ho vlastním), který nejen ukazuje AFR , ale právě také čte data z OBD vozu a umožňuje tak synchronizované logování. Je to super věc, protože WB lambda se umístí do výfuku, zbytek dat se načte z OBD a pokud se ladí sériová ecu nemusí se kvůli ladění na zákaznické auto montovat hromada čidel. Plně programovatelné ECU většinou data poskytují do logu dobrovolně bez dalších pomůcek a pak přijde vhod když WB lambda analyzátor má lineární analogový výstup 0-5V který se do jednotky zapojí a ona už s tou informací může pak dál pracovat.
Vcelku je tedy jedno zda PLX, VEMS, Innovate, AEM, Stack atd....... hlavně když to je WideBand Lambda analyzátor a ne jen blikátko které měří napětí ze sériové narrowband lambdy.
Tady vidíte závyslost napětí respektive proudu na poměru AFR pro Wideband lambda sondu Bosh LSU-4 (Tato hodnota je dále analyzátorem upravena na výstupy tak jak si obsluha přeje, často je výstup linearizovaný pro snazší kalibraci ECU nebo ukazatelů)
a zde pro narrow-band LSF-4
problém je ještě větší, protože průběh napětí té narrowband je mnohem víc závyslí ještě na teplotě výfukových plynů než na vlastním poměru. Takže jestliže při stejném AFR ukazuje při 500°C 0,85V tak při 750°C už to může být jen 0,3V což ale teoreticky odpovídá naprosto jinému poměru AFR. Ten průběh v grafu je při konstantní teplotě 750°C, což v praxi není možné, teplota se stále mění.