Výkon motoru
Výkon motoru
dá se spočítat jaký bude mít náš motor CA18DET výkon, když bude mít tlaky na válcích 10, 11 nebo třeba 12 barů. se standartním turbem tlak-1bar Stage1. zajímal by mne jaký bude rozdíl mezi 10 a 12 bary jestli to udělá třeba 10koní ?? nebo víc ???
- doublejay
- user
- Příspěvky: 1642
- Registrován: 27.09.2004, 16:23
- Bydliště: Jihlava, CZ
- Kontaktovat uživatele:
Podle meho se to seriozne spocitat neda, snad jen zmerit na brzde, ale to bys musel pouzit jen holy motor a to ostatni mit stejne - z duvodu objektivity. Tlak ve valcich je dany mimo jine tesnosti pistu/krouzku, ventilu a treba taky tim, jestli byla hlava snizena brousenim, pouzitym tesnenim atd. Zvyseni tlaku ve valcich ma URCITE vliv na vykon, ale take na namahani vsech soucasti. Jeden motorar mi rikal, ze nejake zavazne snizovani hlavy u turbomotoru moc nedoporucuje, muselo by se vymenit prilis mnoho soucasti, aby snasely tu trvale zvysenou zatez, pouzit delsi srouby na hlavu, vetsi moment utahovani, odolnejsi tesneni atd. U atmosfer je to beznejsi uprava.
Aaa, moja oblubena tema
Zacneme troskou teorie ohladom kompresie u turbomotorov:
Takze,na rozdiel od atmo motorov sa tu naraba s dvoma pojmami kompresneho pomeru-
- kompresny pomer(zakladny)je dany konstrukciou motora, meria sa klasicky manometrom, tu budem pouzivat pre zjednodusenie priamo pojem kompresia (v baroch), pretoze komp. pomer je len cislo rozdielu tlaku atmosferickeho a nameraneho pri max.stlaceni zmesi vo valci.
-efektivny kompresny pomer-je dany suctom kompresneho pomeru a tlaku turba v boost rezime.
Pri tom istom tlaku turba (dajme tomu 1bar) je efektivny kompresny pomer rozny pre zakladnu kompresiu 10bar a 12bar. Kedze vykon motora je dany efektivnou kopresiou, tak bude samozrejme v prvom pripade nizsi ako v druhom.
V pripade nizsej zakladnej kompresie je mozne dohnat stratu tlaku vo valcoch zvysenim tlaku turba, co nerobi problem s hladiska okt. cisla paliva, pretoze vysledny efektivny komp. pomer a aj vykon budu rovnake (pokial bude turbo stihat drzat plniaci tlak).
Rozdiel vo vykone pre zakladnu kompresiu napr. 10 a 12bar vo valci bude rovnaky ako rozdiel vykonu pri preplnacom tlaku turba ktory je potrebny na dosiahnutie rovnakeho efektivneho komp. pomeru. Napr. ak na dosiahnutie efektivneho komp. pomeru 10:1 pri boost rezime bude treba v pripade zakl. kompresie 10bar tlak turba 1.1bar a pri zakl. kompresii 12bar len 1bar, tak rozdiel je 0.1bar. Na nasom motore pri seriovom turbe znamena 0.1bar narast vykonu asi o 15-20k priblizne, veelmi priblizne. (seriovy tlak 0.7bar=cca 180k, tlak 1bar cca 220k-len ako priklad).
Staci to takto?
Zacneme troskou teorie ohladom kompresie u turbomotorov:
Takze,na rozdiel od atmo motorov sa tu naraba s dvoma pojmami kompresneho pomeru-
- kompresny pomer(zakladny)je dany konstrukciou motora, meria sa klasicky manometrom, tu budem pouzivat pre zjednodusenie priamo pojem kompresia (v baroch), pretoze komp. pomer je len cislo rozdielu tlaku atmosferickeho a nameraneho pri max.stlaceni zmesi vo valci.
-efektivny kompresny pomer-je dany suctom kompresneho pomeru a tlaku turba v boost rezime.
Pri tom istom tlaku turba (dajme tomu 1bar) je efektivny kompresny pomer rozny pre zakladnu kompresiu 10bar a 12bar. Kedze vykon motora je dany efektivnou kopresiou, tak bude samozrejme v prvom pripade nizsi ako v druhom.
V pripade nizsej zakladnej kompresie je mozne dohnat stratu tlaku vo valcoch zvysenim tlaku turba, co nerobi problem s hladiska okt. cisla paliva, pretoze vysledny efektivny komp. pomer a aj vykon budu rovnake (pokial bude turbo stihat drzat plniaci tlak).
Rozdiel vo vykone pre zakladnu kompresiu napr. 10 a 12bar vo valci bude rovnaky ako rozdiel vykonu pri preplnacom tlaku turba ktory je potrebny na dosiahnutie rovnakeho efektivneho komp. pomeru. Napr. ak na dosiahnutie efektivneho komp. pomeru 10:1 pri boost rezime bude treba v pripade zakl. kompresie 10bar tlak turba 1.1bar a pri zakl. kompresii 12bar len 1bar, tak rozdiel je 0.1bar. Na nasom motore pri seriovom turbe znamena 0.1bar narast vykonu asi o 15-20k priblizne, veelmi priblizne. (seriovy tlak 0.7bar=cca 180k, tlak 1bar cca 220k-len ako priklad).
Staci to takto?
napsal si to moc pěkně díky.
nicméně když bude komprese 10baru + 1bar turbo
a druhý případ 12 barů + 1 bar turbo rozdíl je stále 2 bary
zvýšení 0.1 baru znamená 15-20koblih
rozdíl dvou barů by teoreticky znamenal 300-400k což je blbost
jaký si myslíš reálně že bude rozdíl mezi těmito dvěma případy ...
nicméně když bude komprese 10baru + 1bar turbo
a druhý případ 12 barů + 1 bar turbo rozdíl je stále 2 bary
zvýšení 0.1 baru znamená 15-20koblih
rozdíl dvou barů by teoreticky znamenal 300-400k což je blbost
jaký si myslíš reálně že bude rozdíl mezi těmito dvěma případy ...
samozrejme ze efektivna kompresia nie je JEDNODUCHY sucet zakladnej a tlaku turba, je na to pomerne zlozity vzorec, na nete sa daju najst stranky kde len dosadis parametre (je ich tam pomerne dost v tom vzorci) a vypocita ti to vyslednu efektivnu kompresiu. ale bacha, tych parametrov je tam fakt dost....
Inak, len medzi nami, rozdiel 2bar v tlaku turba je kludne tych 300-400k, ak nie viac. Ak mas vykon pri tlaku turba 1bar dajme tomu 300k, pri tlaku 2bary (teoreticky) to bude okolo 500k-ale POZOR uvazujem len o tlaku turba,nie o efektivnej kompresii a je to velmiii vseobecna uvaha,ale viac menej plati.
Inak, len medzi nami, rozdiel 2bar v tlaku turba je kludne tych 300-400k, ak nie viac. Ak mas vykon pri tlaku turba 1bar dajme tomu 300k, pri tlaku 2bary (teoreticky) to bude okolo 500k-ale POZOR uvazujem len o tlaku turba,nie o efektivnej kompresii a je to velmiii vseobecna uvaha,ale viac menej plati.
jasně tomu věřim, mě šlo spíš o ten kompresní poměrInak, len medzi nami, rozdiel 2bar v tlaku turba je kludne tych 300-400k, ak nie viac. Ak mas vykon pri tlaku turba 1bar dajme tomu 300k, pri tlaku 2bary (teoreticky) to bude okolo 500k-ale POZOR uvazujem len o tlaku turba,nie o efektivnej kompresii a je to velmiii vseobecna uvaha,ale viac menej plati
jaký výkonový rozdíl bude mezi motorem 10 a 12 barů ....
Tak este raz: rozdiel vykonu bude taky, aky bude rozdiel tlaku turba potrebneho na dosiahnutie rovnakej efektivnej kompresieHynek píše:jasně tomu věřim, mě šlo spíš o ten kompresní poměrInak, len medzi nami, rozdiel 2bar v tlaku turba je kludne tych 300-400k, ak nie viac. Ak mas vykon pri tlaku turba 1bar dajme tomu 300k, pri tlaku 2bary (teoreticky) to bude okolo 500k-ale POZOR uvazujem len o tlaku turba,nie o efektivnej kompresii a je to velmiii vseobecna uvaha,ale viac menej plati
jaký výkonový rozdíl bude mezi motorem 10 a 12 barů ....
V realnom pripade to podla mna nebude znamenat velky vykonovy rozdiel, nakolko kompresia 10bar je relativne dobra. Treba ale brat do uvahy, ze ak pri kompresii 10bar pouzijes max. tlak turba pre dane okt. cislo paliva (t.j. pokial nebudu detonacie), tak pre kompresiu 12bar budes musiet pouzit nizsi tlak turba, co moze znamenat nizsiu celkovu kompresiu (tento vztah nie je linearny), ale to uz len odhadujem, kedze vzorec je pomerne komplexny.....
Nikdy sa neuvazuje len o kompresii, ale o kompresii pre dane palivo,predzapal atd a to vsetko ma vplyv na celkovy vykon.
Napr:
pouzijem nizsiu zakladnu kompresiu, co mi pri danom oktanovom cisle umozni pouzit tlak turba napr. 2bar. Budem mat horsi vykon pri off-boost rezime ale vysii pri boost rezime.
pouzijem vyssiu zakladnu kompresiu, pri tom istom okt. cisle ale budem moct pouzit len napr. 1.5bar tlak turba. Ziskam (mozno) nizsi vykon v boost rezime ale vyssi v off-boost rezime.
A to som este nezahrnul do vypoctov predzapal.....
- tamo
- user
- Příspěvky: 1085
- Registrován: 22.10.2004, 12:59
- Bydliště: Podhájska, SK
- Kontaktovat uživatele:
Uz davno som cital v mudrej knihe (ale neviem ci si to dobre pamatam),ze kompresny pomer je pomer medzi objemom valca na dolnej uvrati a objemu valca na hornej.raddy píše: pretoze komp. pomer je len cislo rozdielu tlaku atmosferickeho a nameraneho pri max.stlaceni zmesi vo valci.
Alebo je to to iste len si to inak napisal?
Nissan 200SX S13 1990