Stránka 1 z 6
Vsetko ohladom vstrekovania vody
Napsal: 29.06.2007, 07:35
od raddy
Zakladam tento prispevok za ucelom zodpovedania vasich otazok ohladne vstrekovania vody do motora, praktickych rad a instalacii ako aj propagacie vstrekovania vody.
Takze ak vas tato tema zaujima a chcete sa dozvediet viac ci dokonca prakticky realizovat vstrekovanie vody, piste vyhradne sem, tu najdete odpovede.
Napsal: 29.06.2007, 11:44
od NISMOO7
-musí sa meniť kompresný pomer ,pokiaľ chcem použiť prístrek vody do sania?
Napsal: 29.06.2007, 11:52
od mikyc
me zajimaji negativa.
A jinak mnohem lepsi nez voda musi by alkohol.. raddy jestli uz mas nejaky fotky jak to vypada, tak bys je mohl ukazat:)
Napsal: 29.06.2007, 11:55
od rozum
forum/viewtopic.php?t=9237&start=0 tady neco malo je, navic s pokusem o jednoduchy preklad, ale berte to spis informativne.
Napsal: 29.06.2007, 11:59
od raddy
NISMOO7 píše:-musí sa meniť kompresný pomer ,pokiaľ chcem použiť prístrek vody do sania?
pouzitie vstrekovania vody nijako nesuvisi/nevyzaduje zo zmenou kompresneho pomeru, avsak zmena kompresneho pomeru moze byt so vstrekovanim vody velmi uzko spata. Dovod je, ze pri zvyseni kompresneho pomeru nad detonacnu hranicu daneho paliva vstrekovanie tuto hranicu posunie dalej a motor pobezi na danom palive bez detonacneho spalovania,
co je ale nutne pri vstrekovani vody upravit je zmes a predzapal.
zmes: standardne sa pre preplnane benz. motory pouziva pomerne bohata zmes v maxime, obvzvlast ak je zvyseny tlak turba, zmes je bezne pod hranicou 11:1, cize hodne bohata z dovodu potlacenia detonacii bohatsou zmesou a znizenia teploty spalovania, opat bohatsou zmesou. Vstrekovanie vody vsak v takomto pripade sposobi vynechavanie zapalovania a/alebo pokles vykonu. Vstrekovanie vody je idelane pouzit do zmesi ochudobnenej na 12.5:1, pripadne chudobnejsej. Narast vykonu bude dany ochudobnenim zmesi, voda zabrani detonaciam. V tomto pripade nie je mozne pri danych podmienkach vstrekovanie vody vypnut, okamzite dojde k detonacnemu spalovaniu.
predzapal: vstrekovanie vody vo svojom dosledku efektivne potlaca predzapal spomalenim prednej hranice plamena horiacej zmesi. Spomaluje sa rychlost horenia, znizuje sa teplota horenia. Podobne ako pri zmesi, aj seriovy predzapal je pomerne dost posunuty/prilis velky, obvzvlast to plati pri zvysenom tlaku turba. Keby sa do tejto situacie vstrekovala voda, predzapal sa prilis zvacsi, zacne vynechavat zapalovanie, znizi sa vykon a moze prilis vzrast teplota EGT (zmes bude horiet vo vyf. zvodoch). Preto je nutne predzapal znizit pred novu hranicu detonacii/EGT s pouzitim vstrekovania vody.
Kompenzacia zmesi aj predzapalu je takisto mozna samotnym dalsim zvysenim tlaku turba (ak je to mozne), ktore sposobi ochudobnenie zmesi (nestihaju vstreky) a zvyseny tlak pri spalovani sposobi zvysenu teplotu a ta sposobi zrychlenie horenia a to vykompenzuje posun predzapalu.
Toto vsetko plati pre cistu vodu. S pridanim metanolu/etanolu sa veci trochu skomplikuju, pretoze lieh sa na rozdiel od vody zucastnuje spalovania, zvysuje teplotu a rychlost plamena, obohacuje zmes (pozor, lieh ma iny stochio pomer ako benzin, 6:1 oproti 14.7:1) a zvysuje oktanove cislo zmesi. Toto vsetko sa meni s pomerom voda/lieh, hlavne ka je liehu viac ako 50% v zmesi.
Napsal: 29.06.2007, 12:04
od raddy
mikyc píše:me zajimaji negativa.
A jinak mnohem lepsi nez voda musi by alkohol.. raddy jestli uz mas nejaky fotky jak to vypada, tak bys je mohl ukazat:)
negativa nie su ziadne.
alkohol nie je lepsi ako voda, avsak ma ine ucinky na spalovaci proces.
Hlavny rozdiel je v tom, ze voda sa spalovacieho procesu nezucastnuje, kdezto lieh ano.
Voda spalovanie spomaluje, lieh zrychluje.
Voda znizuje EGT, lieh zvysuje EGT.
Voda AFR neovplyvnuje, lieh ho obohacuje.
Voda potlaca detonacie spomalenim horenia a ochladenim, lieh zvysenim oktanove cisla paliva.
Voda ma nekonecne velke oktanove cislo, avsak sa nezucastnuje horenia.
Lieh pridany do vody v mensom pomere (napr. 20%lieh) umozni lepsie rozprasenie vody tym ze znizuje jej povrchove napatie a umozni vytvorit mensie kvapky, co je velky prinos.
Takisto, lieh v zmesi zvysuje evaporaciu a efektivnejsie ochladi vzduch v sani.
Ako vidis, voda sa s liehom neda priamo porovnavat, dolezity je ucel a to co chces konkretne vstrekovanim dosiahnut.
Ake fotky mas na mysli?
Napsal: 29.06.2007, 12:19
od mikyc
no moc zajimave raddy. ty vstrikjes jen vodu? Nejlepsi bude asi kombinace treba 50/50 ze? A co zvyseni vykonu.. myslis ze to muze pridat vic nez 30koni na nasich motorech pri optimalnim bezpecnym nastaveni? A ty fotky - proste chci akorat videt jak to mas udelany:)
Napsal: 29.06.2007, 12:35
od raddy
vodu vstrekujem dvoma tryskami, jedna je pred turbom, druha pred klapkou. momentalne pouzivam len trysku pred turbom.
Dobra kombinacia zmesi je (lieh/voda) 20/80 az po 50/50, podla toho aky je presny ucel vstrekovania. Ja momentalne pouzivam cca 20% liehu.
Na 2 litrovom preplnanom motore umozni voda posunutie predzapalu kludne aj o 5-8st a vyrazne ochudobnenie zmesi, takze narast 30k bez zvysenia tlaku turba je uplne realny, moze to byt aj viac. Samozrejme, vacsi narast vykonu bude po zvyseni tlaku turba a uprave predzapalu a zmesi, podla aktualnych podmienok.
Dalsie zvysenie vykonu vyplyva z ochladenia vzduchu v sani, avsak toto sa deje len do hranice 100% vlhkosti vzduchu v sani, potom uz nie je mozna dalsia evaporacia vody do vzduchu a teplota vzduchu sa viac nemeni, avsak voda stale robi svoju pracicku pocas spalovania. Da sa povedat, ze ochladenie vzduchu je bonus, avsak niekedy velmi vyznamny, pokles teploty moze byt kludne aj viac ako 40st.
instalacia je velmi jednoducha, treba umiestnit trysku na potrebne miesto, upevnit pumpu, natiahnut draty a hadicky, tot vsjo. Rad ti moj setup odfotim.
Napsal: 29.06.2007, 12:59
od Elviiis
Tzn. s toho co jsi napsal jsem pochopil to že pokud seriová jednotka daihatsu má mapu vhodnou pro tlak urba 1bar při 98oktanovém beznzínu tak ze vstřikováním vody bych vše mohl zachovat ale tlak turba baych mohl posunout až na 1.1 až 1.2 bar směs tak bude chudá a ze vstřikováním vody ji ochladím a zabráním tak detonacím. a z výkonu 100Kw při 1baru bych se mohl dostat npř na 110 ža 115Kw možná i více. Což by byl na litr z 818Kg hukot :-D
Napsal: 29.06.2007, 13:00
od raddy
ano, pochopil si to uplne spravne. V idealnom pripade vykompenzujes zmes a predzapal zvysenim tlaku turba.
Napsal: 29.06.2007, 14:04
od raddy
naozaj nema vstrekovanie vody negativne nasledky? naozaj zvysi vykon? neposkodi mi motor?
podme to trosku rozobrat, tu je par castych otazok, nech je v tom jasno:
nazor: vstrekovanie vody sposoby koroziu motora
odpoved: voda v sacom trakte evaporuje do urovne 100% vlhkosti. ak sa vstrekuje prave taketo alebo mensie mnozstvo vody, tak je to uplne rovnake, ako keby ste isli autom ked prsi. Takisto do motora pojde vzduch so 100% vlhkostou. Pokial bude mnozstov vody vacsie ako sa dokaze evaporovat, zvysna voda je rozprasena tryskou na extremne male kvapky a v reale to vyzera skor ako hmla nez kvapky.Tato voda sa nikde neuklada, je velkou rychlostou presuvana zo vzduchom do motora (turbo tlaci maximum) kde sa vypari pri kontakte s horucim spalovacim priestorom a pocas horenia zmesi. Doba vstrekovania vody je len velmi kratka, je to zanedbatelny cas v pomere k prevadzke motora, suvisle ide vstrekovanie max. par sekund. Neviem o problemoch s koroziou sposobenych vodou, ani na renomovanych forach neboli hlasene.
nazor: dobre, ale ja vstrekujem s vodou aj lieh a ten je korozivny v kontakte s hlinikom
odpoved: na to aby lieh sposobil koroziu hlinika, musia byt urcity cas v kontakte. Kvoli velmi kratkej dobe kontaktu liehu s hlinikom nedochadza ku korozii.
nazor: voda sposobi hydrolock (zaplavenie valca) a znici piesty, kedze je nestlacitelna
odpoved: vstrekovanie vody nemoze sposobit hydrolock, pretoze sa vstrekuje velmi jemne rozprasena. na vznik hydrolocku je potrebne suvisle mnozstvo vody vo valci, ktore moze vzniknut napr vtecenim vody cez poskodene tesnenie pod hlavou cez noc a nasledny start sposoby hydrolock. Prilis velke mnostvo vstrekovanej vody sa prejavi jednoducho a uplne bezpecne-zacne vynechavat zapalovanie.
nazor: vstrekovanie vody je nepodlozene vedeckymi materialmi a je to nejaky druh kvazi frajeriny
odpoved: vstrekovanie vody a jeho ucinky su velmi dobre vedecky zdokumentovane a to cca od roku 1941. Na nete su k dispozicii kompletne povodne studie ako aj dnesne poznatky.
nazor: vstrekovanie vody je malo efektivne v porovnani s inymi metodami zvysovania vykonu. Ved staci zvysit tlak turba alebo si kupit ten ony číptuning vole, tak naco tam nieco striekat
odpoved: vstrekovanie vody je jednym z najucinnejsich nastrojov na potlacenie detonacii pri vykonovych upravach a umoznuje taku uroven zvysenia dynamickeho kompresneho pomeru (pretoze to je cele v com spociva zvysenie vykonu) bez potreby extremneho posuvania predzapalu alebo obohacovania zmesi ako asi ziadna ina metoda. Na rozdiel od napr. nitra je vstrekovanie vody uplne bezpecne a ani pri nespravnom nastaveni samotneho vstrekovania vody neprinasa ziadne rizika.
nazor: naozaj vstrekovanie vody cisti spalovaci priestor?
odpoved: ano, je to pravda. extremne horuca vodna para pri styku s usadeninami karbonu v motore sposobi jeho odstranenie. Presne chemicke zdovodnenie sa da lahko najst na nete. Treba ale upresnit, ze toto nie je uloha vstrekovania vody, je to len vedlajsi bonus ktoreho ucinok je zavisly samozrejme od toho, ako casto sa voda vstrekuje.
nazor: v poriadku, ale pocul som vstrekovanie vody nema ziadny efekt, ci dokonca znizi vykon, ak sa neupravi motor.
odpoved: ano, to je pravda. pre vyuzitie efektu ktory vstrekovanie vody prinasa je nutne adekvatne zmenit predzapal a bohatost zmesi. Prave kvoli tomuto nie je spravne nastavenie pre vstrekovanie vody take jednoduche a vyzaduje si zakladne znalosti ladenia ECU a dodatocne zariadenia-sirokokpasmovu lambda sondu a EGT. Toto vsetko vsak potrebujete aj pri konvencnom ladeni. Dolezite su skor samotne znalosti principov a vysledkov vstrekovania vody.
nazor: naco kupovat drahe kity vstrekovania, ved staci nejaka pumpa (casto sa spomina palivova) a tryska z postrekovaca izbovych kvetin ci ostrekovaca predneho skla a idem....
odpoved: vyber kvalitnych komponentov je kriticky pre vstrekovanie vody. Problem je, ze ak sa raz upravi ECU pre vstrekovanie vody, nie je mozna prevadzka bez vody. Preto je nutna spolahlivost.
Dalsi kryticky komponent je tryska. Je nutne pouzit specialne trysky s kalibrovanym prietokom s kvalitnym rozprasenim na co najmensiu velkost. Cim su kvapky mensie, tym je voda rovnomernejsie rozptylena a dostane sa do vsetkych valcov v rovnakom mnozstve. Nevhodna tryska sposoby nerovnomerny obsah vody v roznych valcoch. To sa netyka ak sa voda vstreuje priamo do kazdeho sacieho kanala samostatnou tryskou pre kazdy valec.
Dalsia vec je pumpa. Vstrekovanie vody vyzaduje vysokotlake pumpy s tlakom 100-150psi, co je kriticke pre uroven rozprasenia. Len poznamenam, ze palivova pumpa je absolutne nevhodna, velmi rychlo vnutry skoroduje a hlavne, konstrukcia pal. pumpy rata s elektrickou nevodivostou benzinu, co pri vode neplati.
nazor: to iste dosiahnem ked budem ostrekovat IC zvonka, este lepsie to bude ak budem na IC striekat CO2 ci nitro.
odpoved: to je absolutna nepravda. Tymto sposobom nahradime len ten najposlednejsi efekt vstrekovania vody-ochladenie vzduchu v sani. Avsak zmyslom vstrekovania vody je chladenie v SPALOVACOM PRIESTORE ktore je mnohonasobne efektivnejsie ako ostrek IC zvonka, nehovoriac o neprakticnosti tohoto riesenia (docasne, neregulovatelne...)
nazor: kdo ma stale dolievat vodu?
odpoved: spotreba vody je velmi mala, cca 15-20% voci spotrebe benzinu. V praxi pri benzom jazdeni vydrzia 2l vody 2-3 plne nadrze paliva, samozrejme ak dochadza k aktivacii vstrekovania.
ak mate dalsie otazky/nazory, sup sem s nimi, doplnim zoznam
Napsal: 29.06.2007, 18:47
od tamo
Ked pouzijem system vstrekovania vody, mozem zrusit intercooler a skratit sacie hadice na minimum? dik
Napsal: 30.06.2007, 09:08
od raddy
ano, je to mozne, obvzlast v pripade ak sa tryska nainstaluje pred kompresor turba. v tomto pripade sa dramaticky zmeni fyzikalna praca turba tym, ze vzduch sa pri stlacani takmer vobec nezohrieva. prudko sa zvysi efektivita turba, na produkovanie rovnakeho tlaku mu stacia nizsie otacky a navyse sa vzduch nezohrieva. tato zmena moze byt taka velka, ze turbo sa pocas nabehu moze dostat za hranice tlakovych razov, kedze produkuje viac vzduchu ako moze motor pri danych otackach spotrebovat, taketo pripady su prakticky popisane.
V tomto pripade je mozne odstranit medzichladic, ktory moze sposobvat dokonca ohrievanie vzduchu. velkou vyhodou je zmensenie objemu hadic a ic, co znacne zrychly reakciu na plyn, cize znizi oneskorenie nabehu turba. tento system sa prakticky vyuziva s velmi dobrymi vysledkami a samozrejme stale platia ostatne vyhody vstrekovania vody-zvysenie vykonu ako bolo popisane skor.
Napsal: 30.06.2007, 13:22
od Caizi
perfektní... a na kolik vyjde vsechno potrebne (bez odladení ECU)? Jen čístě zařízení..
Díky
Napsal: 30.06.2007, 15:19
od NISMOO7
raddy ty si k nezaplateniu
,všetko je to veľmi pekne opísané ,ale stále
mám strach sa do toho pustit....asi to vyriešim len vodnými intercoolermi vieš mi o nich niečo prosím ťa povedať?ďakujem /naozaj lepšie ochledia vzduch ako náporové intercoolery?/