ROLL CENTER
Napsal: 19.06.2013, 20:17
Dnesek jsem stravil hledanim a procitanim zahranicnich for,hlavne na tema zmeny teziste po snizeni auta.
Jelikoz nemuzu doplnit sve zkusenosti,a znalosti,udelam spis takovy vytah pro ty,kteri se o to zatim zajimali jen minimalne,nebo vubec.
Budu citovat zahranicni uzivatele,na zacatku i Tabooa. Duvodem k sepsani clanku,je prakticky nulova zminka zde na foru,a taky to,ze spousta lidi zde neumi anglicky.
Co je to ROLL CENTER?
Roll center,je bod,okolo ktereho se naklani pri prujezdu zatackou teziste auta (center of gravity). Tento bod je tvoreny uhly ramen,stredy kontaktnich ploch pneumatik a svislou osou vozu.
Pokud totiz snizime auto,logicky snizime jen kastli s napravnici. Tehlice,naboje,kola atp. zustanou ve stejne vysce.
Vzdalenost teziste od "roll center" je v podstate paka (ktere se rika "roll couple"), na kterou pri prujezdu zatackou pusobi odstredive sily, diky cemuz se ten vuz pote naklani. Problemem je, ze pri snizovani podvozku ten otocny bod teziste (roll center) diky zmene uhlu ramen klesa rychleji, nez to teziste samotne, cimz se paka, na kterou pusobi odstredive sily zvetsuje,a ac to mozna zboura vase zabehnute zvyklosti, ten snizeny vuz se s nezmenenou tvrdosti pruzin v realite naklani vice - a to i presto, ze jeho teziste je nize. Predstavte si to jako ze si stoupnete mezi futra,a rukama se zaprete kolmo k telu (snizene auto s rameny vodorovne k vozovce) a pokuste se pokrcit o par desitek cm. Cim nize ruce ve futrech zaprete,tim mensi silu k tomu budete potrebovat (priblizeni k uhlu ramen v serii). Tento fakt se pote maskuje zvysenou tvrdosti pruzin - a proto by se mohlo zdat, ze je pote vse uspesne vyreseno, ale neni. Protoze se po snizeni podvozku zmeni uhly ramen vzhledem k vodorovne rovine, jejich cepy tehlic se pote pohybuji ve vyssich usecich pomyslnych polokruznic, cimz dochazi k radikalnejsim zmenam odklonu kol pri jejich pohybu nahoru a dolu. A ani to neni vsechno. Protoze pri snizovani podvozku dochazi ke zmenam uhlu i tahel rizeni, ktere nejsou stejne dlouhe jako ramena a ulozene ve stejne vysce (a proto se jejich cepy tehlic pohybuji po jinych polokruznicich, nez cepy ramen), tak pri prejezdu nerovnosti soucasne dochazi i ke zmenam sbihavosti kol. V realite to vypada tak, ze pri prejezdu napriklad prohlubne jednim kolem a hrbolu tim druhym (anebo jejich zatizeni a odlehceni pri prujezdu zatacek) se jak sbihavost, tak i odklony kol meni ve stejnych smerech jak od svislych, tak i podelnych os a ten vuz pote svevolne zataci a uskakuje, cemuz se rika "bump steer". A pokracuje to jeste lepe. Ten otocny bod ("roll center"), okolo ktereho se ten vuz naklani, se nenachazi pouze vpredu, ale take i vzadu. Pomyslna primka mezi temito dvema body pote ve spojeni s vodorovnou podelnou osou vozy urcuje podelnou stabilitu vozu vzhledem k odstredivym silam pri prujezdu zatacek.
Co dělat?
Za ceny a odkazy nerucim,pouze jsem vam chtel ulehcit hledani.
1. KULOVÉ ČEPY
Jako nejsnazsi reseni se i laikovi jevi vymena kulovych cepu za delsi. Ovsem je treba si vybrat takove,ktere maji delsi cele cepy,ne pouze jejich prodlouzene ulozeni,protoze u tech se bod otaceni (pivot point) nezmeni.
1. Nagisa Auto cca 4,5tis. Kč/2ks
http://www.rhdjapan.com/nagisa-auto-hyp ... ssan-64343
2. Sunline Racing cca. 6tis. Kč/2ks
http://sunline-racing.com/top.html
3. Moonface cca 6tis. Kč/2ks
http://www.frsport.com/Moonface-SAB11-M ... 12766.html
Dale existuji i levnejsi,ale ty jiz nemaji zmineny prodlouzeny cep,ale pouze kloub ulozeny vyse.
Megan racing
Ale i Greddy
2. CUSTOM TĚHLICE
Vzhledem k cenam uvedenych cepu,nejen me prijdou predelane tehlice jako lepsi reseni.
Vyrobcu je spousta,proto uvedu ty nejvyznamnejsi.
Driftworks Geomaster Hub 12tis.Kč/pár
O kvalite toho jiz bylo napsano mnoho.
http://www.driftworks.com/driftworks-ge ... -hubs.html
Parts Shop Max 8-10tis. Kč/pár
http://www.gtfactory.jp/cms/page.php?14
GKTech hlinikove tehlice 13,5tis. Kč/pár
http://www.gktech.com/index.php/s-chass ... les-1.html
3. Custom ramena
Parts Shop Max 8-10tis Kč/pár
Pro ty kteri chteji darovat ledvinu tu mame
Ikeya ramena cca 15-20tis. Kč/pár
Wisefab Lock Kit cca 35 tis. Kč
A kdo chce darovat ledvinu,muze zkusit prevarit tehlice
Nebo posunout otocne body ramen na napravnicich vyse
Jeste me napadlo prevarit ty cinske ramena,podle me dostupne reseni,a po kontrole odbornikem myslim i bezpecne.
Nejvetsi problem ovsem je presnost.
Clanek berte jako takovy uvod,postupne muzeme do nej pridavat informace,ci podlozenymi informacemi vyvracet skutecnosti. Znovu opakuji ze to neni z me hlavy,jen jsem dal dohromady a prelozil par temat z ruznych zdroju.
Jeste jsem nasel zajimavy topic,primo z 3x kontrolovaneho mereni jedne 240SX.
Fotka mereneho auta.
Bump steer (jiz zminene odskakovani) graf
Efektivita uprav zmeny ,,roll centeru,,
Graf posunu kastle v zatacce (nevim jako to napsat - body roll) v zavislosti na hodnotach zmene vysky roll center.
NÁSLEDUJÍCÍ GRAFY TOHO ALESPOŇ MĚ MNOHO NEŘEKLY
How changing the strut axis angle affects steering on my s13 with lowered suspension:
Teď podle mě důležité obrázky z měření různých variací komponentů pro změnu výšky ,,roll center,,.
Sériové snížené auto - výška ,,roll center,, -175mm
O 20mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -109,76mm
Strut axis 15 degrees: Roll center height 102,99mm (jestli to dobre chapu tak je to extremni odklon na tlumicich,coz si neumim predstavit treba na svém ulozeni HSD coiloveru,prosim vysvetlit)
Zvednutí auta o 20mm (měřeno na nárazníku) - výška ,,roll center,, -97,84mm
Strut axis 15 degrees + o 20mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -50,7mm
Zvednutí auta o 20mm + o 20mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -38mm
O 45mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -37,06mm
O 56mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -7,64mm
Zvednutí auta o 20mm + o 20mm delší kulové čepy + strut angle 10' - výška ,,roll center,, -6,15mm
Strut axis 15 degrees + o 45mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, 8,67mm
Zvednutí auta o 20mm + o 20mm delší kulové čepy + strut angle 15' - výška ,,roll center,, 14,2mm
Zvednutí auta o 20mm + o 45mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, 29,48mm
Strut axis 15 degrees + o 56mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, 32,93mm
Zvednutí auta o 20mm + o 45mm delší kulové čepy + strut angle 10' - výška ,,roll center,, 54,17mm
Zvednutí auta o 20mm + o 56mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,,56,9mm
Zvednutí auta o 20mm + o 45mm delší kulové čepy + strut angle 15' - výška ,,roll center,, 69,86mm
Zvednutí auta o 20mm + o 56mm delší kulové čepy + strut angle 15' - výška ,,roll center,, 92,68mm
Výpočty a grafy máme brát jako informativní na konkrétním autě, ne jako obecnou příručku.
Jelikoz nemuzu doplnit sve zkusenosti,a znalosti,udelam spis takovy vytah pro ty,kteri se o to zatim zajimali jen minimalne,nebo vubec.
Budu citovat zahranicni uzivatele,na zacatku i Tabooa. Duvodem k sepsani clanku,je prakticky nulova zminka zde na foru,a taky to,ze spousta lidi zde neumi anglicky.
Co je to ROLL CENTER?
Roll center,je bod,okolo ktereho se naklani pri prujezdu zatackou teziste auta (center of gravity). Tento bod je tvoreny uhly ramen,stredy kontaktnich ploch pneumatik a svislou osou vozu.
Pokud totiz snizime auto,logicky snizime jen kastli s napravnici. Tehlice,naboje,kola atp. zustanou ve stejne vysce.
Vzdalenost teziste od "roll center" je v podstate paka (ktere se rika "roll couple"), na kterou pri prujezdu zatackou pusobi odstredive sily, diky cemuz se ten vuz pote naklani. Problemem je, ze pri snizovani podvozku ten otocny bod teziste (roll center) diky zmene uhlu ramen klesa rychleji, nez to teziste samotne, cimz se paka, na kterou pusobi odstredive sily zvetsuje,a ac to mozna zboura vase zabehnute zvyklosti, ten snizeny vuz se s nezmenenou tvrdosti pruzin v realite naklani vice - a to i presto, ze jeho teziste je nize. Predstavte si to jako ze si stoupnete mezi futra,a rukama se zaprete kolmo k telu (snizene auto s rameny vodorovne k vozovce) a pokuste se pokrcit o par desitek cm. Cim nize ruce ve futrech zaprete,tim mensi silu k tomu budete potrebovat (priblizeni k uhlu ramen v serii). Tento fakt se pote maskuje zvysenou tvrdosti pruzin - a proto by se mohlo zdat, ze je pote vse uspesne vyreseno, ale neni. Protoze se po snizeni podvozku zmeni uhly ramen vzhledem k vodorovne rovine, jejich cepy tehlic se pote pohybuji ve vyssich usecich pomyslnych polokruznic, cimz dochazi k radikalnejsim zmenam odklonu kol pri jejich pohybu nahoru a dolu. A ani to neni vsechno. Protoze pri snizovani podvozku dochazi ke zmenam uhlu i tahel rizeni, ktere nejsou stejne dlouhe jako ramena a ulozene ve stejne vysce (a proto se jejich cepy tehlic pohybuji po jinych polokruznicich, nez cepy ramen), tak pri prejezdu nerovnosti soucasne dochazi i ke zmenam sbihavosti kol. V realite to vypada tak, ze pri prejezdu napriklad prohlubne jednim kolem a hrbolu tim druhym (anebo jejich zatizeni a odlehceni pri prujezdu zatacek) se jak sbihavost, tak i odklony kol meni ve stejnych smerech jak od svislych, tak i podelnych os a ten vuz pote svevolne zataci a uskakuje, cemuz se rika "bump steer". A pokracuje to jeste lepe. Ten otocny bod ("roll center"), okolo ktereho se ten vuz naklani, se nenachazi pouze vpredu, ale take i vzadu. Pomyslna primka mezi temito dvema body pote ve spojeni s vodorovnou podelnou osou vozy urcuje podelnou stabilitu vozu vzhledem k odstredivym silam pri prujezdu zatacek.
Co dělat?
Za ceny a odkazy nerucim,pouze jsem vam chtel ulehcit hledani.
1. KULOVÉ ČEPY
Jako nejsnazsi reseni se i laikovi jevi vymena kulovych cepu za delsi. Ovsem je treba si vybrat takove,ktere maji delsi cele cepy,ne pouze jejich prodlouzene ulozeni,protoze u tech se bod otaceni (pivot point) nezmeni.
1. Nagisa Auto cca 4,5tis. Kč/2ks
http://www.rhdjapan.com/nagisa-auto-hyp ... ssan-64343
2. Sunline Racing cca. 6tis. Kč/2ks
http://sunline-racing.com/top.html
3. Moonface cca 6tis. Kč/2ks
http://www.frsport.com/Moonface-SAB11-M ... 12766.html
Dale existuji i levnejsi,ale ty jiz nemaji zmineny prodlouzeny cep,ale pouze kloub ulozeny vyse.
Megan racing
Ale i Greddy
2. CUSTOM TĚHLICE
Vzhledem k cenam uvedenych cepu,nejen me prijdou predelane tehlice jako lepsi reseni.
Vyrobcu je spousta,proto uvedu ty nejvyznamnejsi.
Driftworks Geomaster Hub 12tis.Kč/pár
O kvalite toho jiz bylo napsano mnoho.
http://www.driftworks.com/driftworks-ge ... -hubs.html
Parts Shop Max 8-10tis. Kč/pár
http://www.gtfactory.jp/cms/page.php?14
GKTech hlinikove tehlice 13,5tis. Kč/pár
http://www.gktech.com/index.php/s-chass ... les-1.html
3. Custom ramena
Parts Shop Max 8-10tis Kč/pár
Pro ty kteri chteji darovat ledvinu tu mame
Ikeya ramena cca 15-20tis. Kč/pár
Wisefab Lock Kit cca 35 tis. Kč
A kdo chce darovat ledvinu,muze zkusit prevarit tehlice
Nebo posunout otocne body ramen na napravnicich vyse
Jeste me napadlo prevarit ty cinske ramena,podle me dostupne reseni,a po kontrole odbornikem myslim i bezpecne.
Nejvetsi problem ovsem je presnost.
Clanek berte jako takovy uvod,postupne muzeme do nej pridavat informace,ci podlozenymi informacemi vyvracet skutecnosti. Znovu opakuji ze to neni z me hlavy,jen jsem dal dohromady a prelozil par temat z ruznych zdroju.
Jeste jsem nasel zajimavy topic,primo z 3x kontrolovaneho mereni jedne 240SX.
Fotka mereneho auta.
Bump steer (jiz zminene odskakovani) graf
Efektivita uprav zmeny ,,roll centeru,,
Graf posunu kastle v zatacce (nevim jako to napsat - body roll) v zavislosti na hodnotach zmene vysky roll center.
NÁSLEDUJÍCÍ GRAFY TOHO ALESPOŇ MĚ MNOHO NEŘEKLY
How changing the strut axis angle affects steering on my s13 with lowered suspension:
Teď podle mě důležité obrázky z měření různých variací komponentů pro změnu výšky ,,roll center,,.
Sériové snížené auto - výška ,,roll center,, -175mm
O 20mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -109,76mm
Strut axis 15 degrees: Roll center height 102,99mm (jestli to dobre chapu tak je to extremni odklon na tlumicich,coz si neumim predstavit treba na svém ulozeni HSD coiloveru,prosim vysvetlit)
Zvednutí auta o 20mm (měřeno na nárazníku) - výška ,,roll center,, -97,84mm
Strut axis 15 degrees + o 20mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -50,7mm
Zvednutí auta o 20mm + o 20mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -38mm
O 45mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -37,06mm
O 56mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, -7,64mm
Zvednutí auta o 20mm + o 20mm delší kulové čepy + strut angle 10' - výška ,,roll center,, -6,15mm
Strut axis 15 degrees + o 45mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, 8,67mm
Zvednutí auta o 20mm + o 20mm delší kulové čepy + strut angle 15' - výška ,,roll center,, 14,2mm
Zvednutí auta o 20mm + o 45mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, 29,48mm
Strut axis 15 degrees + o 56mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,, 32,93mm
Zvednutí auta o 20mm + o 45mm delší kulové čepy + strut angle 10' - výška ,,roll center,, 54,17mm
Zvednutí auta o 20mm + o 56mm delší kulové čepy - výška ,,roll center,,56,9mm
Zvednutí auta o 20mm + o 45mm delší kulové čepy + strut angle 15' - výška ,,roll center,, 69,86mm
Zvednutí auta o 20mm + o 56mm delší kulové čepy + strut angle 15' - výška ,,roll center,, 92,68mm
Výpočty a grafy máme brát jako informativní na konkrétním autě, ne jako obecnou příručku.