Pokec okolo rozvodovych remenov
Napsal: 18.02.2014, 15:26
Nedavno prebehla v OT diskusia ohladom rozvodových remenov, resp. problemov ktore by mali sposobovat. Najcastejsie menovane boli natiahnutie remena a jeho "vlnenie", resp. jeho spravanie vo vysokých otackach.
Mna osobne ihned zaujal termin natiahnutie remena, toto je najcastejsi mytus ohladom rozvodovych remenov. Samozrejme, ulohou rozvodoveho remena je dodrzat rovnake casovanie pohananych casti za akychkolvek prevadzkovych stavov na ktory je dany system a potazmo remen navrhnuty. Akakolvek zmena dlzky remena by tomuto zasadne odporovala. Venoval som vela casu a namahy na zozbieranie relevantných a doveryhodnych informacii na temu natiahnutie rozvodového remena a po vsetkom mozem zodpovedne prehlasit ze moderny remen s parametrami zodpovedajúcimi danej aplikacii sa v principe nenatiahne a to ani pocas prevadzky ako takej ako aj celkovo po casovom intervale prace. Samozrejme, jeden by mohol namietat ze akykolvek material sa natiahne, a mal by samozrejme pravdu. Presnejsie je preto: rozvodovy remen sa nenatiahne tak aby signifikantne ovplivnil casovanie ktore riadi pokial su dodrzane predpisane parametre remena (rozmery, typ, napnutie, sila atd atd). Kazdopadne, vo vztahu k urceniu sa definuje dlzka remena ako konstantna v case. Na rozdiel od retaze remen neakumuluje kilometre alebo hodiny prace.
Dalsi mytus sa tyka zmien vo vlastnostiach remena pri praci vo vysokých otackach (vacsinou bez definicie co to tie vysoke otacky vlastne su): pokial som bol schopny nastudovat, plati to iste ako pre natiahnutie. Pokial konstrukcia a ucel remena koresponduje s poziadavkami, remen pracuje plne nezavisle od otacok. Moderne rozvodove remene pre bezne strojne aplikacie su priamo urcene az do 10000ot a rychlosti 80m/s.
Dalej bolo spomenute vlnenie remena. Predpokladam ze toto sa vztahuje na vibraciu remena. Kazdy remen (kazdy material) ma danu tkzv. intrinzicku alebo inak povedanu vlastnu frekvenciu vibracie. Tato frekvencia sa da pre dany remen presne zmerat a na jej zaklade vypocitat potrebna sila predpatia, ktora ju neutralizuje.
Celkovo sa da povedat, ze pokial su spravne navrhnute parametre remena a jeho predpatia pre danu aplikaciu, remen nemoze ovplivnit casovanie ktore riadi. Ak sa tak deje, remen nie je spravne nastaveny alebo nema pozadovane parametre.
Vseobecne plati ze rozvodove remene poskytuju velmi vysoku presnost a opakovatelnost, za dodrzania pozadovanych parametrov v podstate idealnu. Samozrejme, vsetko sa da vypocitat presne, vzorce najdete v odkazoch na konci.
Navrh remena pre danu aplikaciu vyzera aspon pre mna pomerne zlozito s velkym poctom vstupných parametrov, preto nevidim dovod na kompromisy co sa tyka presnosti casovania.
Kazdopadne, osobne by ma velmi zaujimali akekolvek ukazky, vypocty a pod., ktore ukazuju/dokazuju zmenu casovania vplyvom remena v motore v realnej prevadzke, urcite by mi to rozsirilo obzory.
Pripajam 2 zdroje velmi komplexných informacii na temu rozvodove remene, este ma z toho bude chvilu boliet hlava:
http://www.whm.net/content/en/download/res/21215-1.pdf
http://www.gatesmectrol.com/mectrol/dow ... r=brochure
p.s. nie som ziadny odbornik na rozvodove remene, avsak prichadzam do styku s priemyslenymi aplikáciami kde sa pouzivaju casovacie remene pre velmi velmi presne aplikacie, preto ma zarazilo ze prave v automoto priemysle by to malo byt inak...ako som uz napisal, rad si v tomto rozsirim obzory, takze diskusia je vitana.
Mna osobne ihned zaujal termin natiahnutie remena, toto je najcastejsi mytus ohladom rozvodovych remenov. Samozrejme, ulohou rozvodoveho remena je dodrzat rovnake casovanie pohananych casti za akychkolvek prevadzkovych stavov na ktory je dany system a potazmo remen navrhnuty. Akakolvek zmena dlzky remena by tomuto zasadne odporovala. Venoval som vela casu a namahy na zozbieranie relevantných a doveryhodnych informacii na temu natiahnutie rozvodového remena a po vsetkom mozem zodpovedne prehlasit ze moderny remen s parametrami zodpovedajúcimi danej aplikacii sa v principe nenatiahne a to ani pocas prevadzky ako takej ako aj celkovo po casovom intervale prace. Samozrejme, jeden by mohol namietat ze akykolvek material sa natiahne, a mal by samozrejme pravdu. Presnejsie je preto: rozvodovy remen sa nenatiahne tak aby signifikantne ovplivnil casovanie ktore riadi pokial su dodrzane predpisane parametre remena (rozmery, typ, napnutie, sila atd atd). Kazdopadne, vo vztahu k urceniu sa definuje dlzka remena ako konstantna v case. Na rozdiel od retaze remen neakumuluje kilometre alebo hodiny prace.
Dalsi mytus sa tyka zmien vo vlastnostiach remena pri praci vo vysokých otackach (vacsinou bez definicie co to tie vysoke otacky vlastne su): pokial som bol schopny nastudovat, plati to iste ako pre natiahnutie. Pokial konstrukcia a ucel remena koresponduje s poziadavkami, remen pracuje plne nezavisle od otacok. Moderne rozvodove remene pre bezne strojne aplikacie su priamo urcene az do 10000ot a rychlosti 80m/s.
Dalej bolo spomenute vlnenie remena. Predpokladam ze toto sa vztahuje na vibraciu remena. Kazdy remen (kazdy material) ma danu tkzv. intrinzicku alebo inak povedanu vlastnu frekvenciu vibracie. Tato frekvencia sa da pre dany remen presne zmerat a na jej zaklade vypocitat potrebna sila predpatia, ktora ju neutralizuje.
Celkovo sa da povedat, ze pokial su spravne navrhnute parametre remena a jeho predpatia pre danu aplikaciu, remen nemoze ovplivnit casovanie ktore riadi. Ak sa tak deje, remen nie je spravne nastaveny alebo nema pozadovane parametre.
Vseobecne plati ze rozvodove remene poskytuju velmi vysoku presnost a opakovatelnost, za dodrzania pozadovanych parametrov v podstate idealnu. Samozrejme, vsetko sa da vypocitat presne, vzorce najdete v odkazoch na konci.
Navrh remena pre danu aplikaciu vyzera aspon pre mna pomerne zlozito s velkym poctom vstupných parametrov, preto nevidim dovod na kompromisy co sa tyka presnosti casovania.
Kazdopadne, osobne by ma velmi zaujimali akekolvek ukazky, vypocty a pod., ktore ukazuju/dokazuju zmenu casovania vplyvom remena v motore v realnej prevadzke, urcite by mi to rozsirilo obzory.
Pripajam 2 zdroje velmi komplexných informacii na temu rozvodove remene, este ma z toho bude chvilu boliet hlava:
http://www.whm.net/content/en/download/res/21215-1.pdf
http://www.gatesmectrol.com/mectrol/dow ... r=brochure
p.s. nie som ziadny odbornik na rozvodove remene, avsak prichadzam do styku s priemyslenymi aplikáciami kde sa pouzivaju casovacie remene pre velmi velmi presne aplikacie, preto ma zarazilo ze prave v automoto priemysle by to malo byt inak...ako som uz napisal, rad si v tomto rozsirim obzory, takze diskusia je vitana.