Nerezové svody
Napsal: 25.10.2015, 16:25
Občas mi někdo píše ohledně nerez svodu-praskání
To proč nerez svody (některé) praskají jsou asi 3 důvody
1- materiál z kterého jsou svody udělané většina levných svodů jsou z nerezu aisi304 což je potravinářský nerez asi nejvíce dostupný a nejlevnější jenže tento nerez je stabilní do 350°C při teplotách nad 350°C dochází k nauhličení nerezu a tím jeho křehnutí .Díky tomu že u výfukových plynů je obsah uhlíku vcelku dost zastoupen tak to netrvá ani moc dlouho obzvlášť pokud jsou svody obalené termopáskou jediné co pomůže je nános keramiky.
2- sváření nerezu ,pokud budu svářet bez ochrany kořene (foukaní argonu nebo formovacího plynu do vnitř trubek ) vznikne zevnitř tak zvaný chlupatý kořen který mimo jiné bude mít vliv na proudění plynu ale hlavně během sváření dojde k okysličení kořenu + TOO (tepelně ovlivněná oblast ) případně při špatném sváření k přehřátí nerezu a to vše negativně přispívá k životnosti svodu
3- tvar svodů, nerez má 2,5* větší roztažnost než konstrukční ocel proto ideální je mít všechny délky a tvary stejné kvůli rovnoměrné roztažnosti což úplně nejde tak co nejblíž k tomu
Na nerezové svody je doporučována AISI310 i když má sklon mezi 600 až 950°C k tvorbě CrC a tim křehkosti a v oblasti TOO taktéž. Max teplota 1050°C.
Ja osobně dělal svody z AISI 321Ti kde díky přídavku Ti nedochází k tvorbě CrC ale zas je jen do 650°C jak moc díky vyšší teplotě dojde k degradaci zatím nevím
k sváření ještě dodám že je potřeba samo sebou správný přídavný mat. k danému typu nerezu v případě při kombinaci vice mat je třeba použít přechodový přídavný mat. , pokud nerez svařím klasickým drátem třeba G3si1 tak v okolí svaru vznikne martenzit tudíž zase křehká struktura
Prosím berte to s rezervou jsou to moje zkušenosti a informace ke kterým jsem časem došel proto nedokážu zajistit 100% pravdivost
To proč nerez svody (některé) praskají jsou asi 3 důvody
1- materiál z kterého jsou svody udělané většina levných svodů jsou z nerezu aisi304 což je potravinářský nerez asi nejvíce dostupný a nejlevnější jenže tento nerez je stabilní do 350°C při teplotách nad 350°C dochází k nauhličení nerezu a tím jeho křehnutí .Díky tomu že u výfukových plynů je obsah uhlíku vcelku dost zastoupen tak to netrvá ani moc dlouho obzvlášť pokud jsou svody obalené termopáskou jediné co pomůže je nános keramiky.
2- sváření nerezu ,pokud budu svářet bez ochrany kořene (foukaní argonu nebo formovacího plynu do vnitř trubek ) vznikne zevnitř tak zvaný chlupatý kořen který mimo jiné bude mít vliv na proudění plynu ale hlavně během sváření dojde k okysličení kořenu + TOO (tepelně ovlivněná oblast ) případně při špatném sváření k přehřátí nerezu a to vše negativně přispívá k životnosti svodu
3- tvar svodů, nerez má 2,5* větší roztažnost než konstrukční ocel proto ideální je mít všechny délky a tvary stejné kvůli rovnoměrné roztažnosti což úplně nejde tak co nejblíž k tomu
Na nerezové svody je doporučována AISI310 i když má sklon mezi 600 až 950°C k tvorbě CrC a tim křehkosti a v oblasti TOO taktéž. Max teplota 1050°C.
Ja osobně dělal svody z AISI 321Ti kde díky přídavku Ti nedochází k tvorbě CrC ale zas je jen do 650°C jak moc díky vyšší teplotě dojde k degradaci zatím nevím
k sváření ještě dodám že je potřeba samo sebou správný přídavný mat. k danému typu nerezu v případě při kombinaci vice mat je třeba použít přechodový přídavný mat. , pokud nerez svařím klasickým drátem třeba G3si1 tak v okolí svaru vznikne martenzit tudíž zase křehká struktura
Prosím berte to s rezervou jsou to moje zkušenosti a informace ke kterým jsem časem došel proto nedokážu zajistit 100% pravdivost