správný návrh velikosti Intercooleru...

otázky a odpovědi technického rázu
Uživatelský avatar
Hynek
user
Příspěvky: 1124
Registrován: 06.10.2004, 18:47
Bydliště: Plzen

správný návrh velikosti Intercooleru...

Příspěvek od Hynek »

jakou správnou velikost zvolit pro náš motor v kombinaci s turbem GT2871 ???

IC z Avie nebo by bylo lepší použít větší, ale o jakém objemu ???
mam možnost koupit 60x30x8cm ale mam obavy jestli neni už moc velkej abych neměl plnej tlak v 5tis.otáčkách
](*,) never ending story ](*,)
Uživatelský avatar
kenivruh
user
Příspěvky: 4638
Registrován: 27.10.2005, 15:37
Bydliště: Svidnik tc. Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: správný návrh velikosti Intercooleru...

Příspěvek od kenivruh »

Hynek píše:jakou správnou velikost zvolit pro náš motor v kombinaci s turbem GT2871 ???

IC z Avie nebo by bylo lepší použít větší, ale o jakém objemu ???
mam možnost koupit 60x30x8cm ale mam obavy jestli neni už moc velkej abych neměl plnej tlak v 5tis.otáčkách
60x30x8 ma objem 14.4 litra. To je mnozstvo vzduchu, ktore spotrebuje motor za sekundu na volnobehu. Takze z objemu by som si velku hlavu nerobil.
Uživatelský avatar
Kentoya
user
Příspěvky: 6609
Registrován: 10.09.2005, 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Kentoya »

velikost není tak důležitá jako účinnost chlazení, porovnej si vodní chladiče, např nissan a bmw přestože je u bmw větší mívá problémy s uchlazením naproti našemu takže asi tak, a druhej důležitej faktor je jeho umístění a přívod vzduchu k chladiči, pokud může vzduch chladič obtéci tak ho obteče
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Re: správný návrh velikosti Intercooleru...

Příspěvek od raddy »

kenivruh píše:
Hynek píše:jakou správnou velikost zvolit pro náš motor v kombinaci s turbem GT2871 ???

IC z Avie nebo by bylo lepší použít větší, ale o jakém objemu ???
mam možnost koupit 60x30x8cm ale mam obavy jestli neni už moc velkej abych neměl plnej tlak v 5tis.otáčkách
60x30x8 ma objem 14.4 litra. To je mnozstvo vzduchu, ktore spotrebuje motor za sekundu na volnobehu. Takze z objemu by som si velku hlavu nerobil.
nejde o to, ako rychlo motor vzduch spotrebuje, ale ako rychlo turbo dany objem natlaci. Rozdiel medzi velkym a malym (prip. ziadnym) IC je casto velmi markantny, hovorim o turbo lagu.
Pri navrhu objemu IC je treba zobrat do uvahy nasledujuce faktory:
1, -pracovne otacky a efektivitu daneho typu turba pri pozadovanom tlaku
2, -teplotu okolia
3, -efektivitu IC
4, -pre lepsiu orientaciu pozadovany vykon
5, -namapovanie RJ

1, vacsie turbo, hlavne ak pracuje vo svojej najefektivnejsej oblasti, zohrieva vzduch podstatne menej ako turbo mensie, ktore pracuje v menej efektivnej oblasti. Tu sa velkost IC skor moze zmensit, resp. ponecha sa rovnaka akos mensim turbom.

2, nase podmienky su relativne priaznive, da sa povedat ze ani v lete nie su teploty nejako extremne vysoke, ten isty motor bude potrebovat pri teplote 35st ovela vacsi IC ako pri teplote 20st.

3, efektivita IC je dana jeho konstrukciou, pristupe vzduchu a aj poklesom tlaku za IC. Tu su len dve moznosti, bud mas data o danom IC alebo si ich na svojom motore zmeras.

4, je dobre sa pozriet na nete, pre ake vykony sa odporucaju ake objemy, resp. na hotove aplikacie.

5, zmenou predzapalu a bohatosti zmesi sa da kompenzovat nizsia uccinost IC (samozrejme s poklesom vykonu) a opacne, vykon zvisit ak to IC umozni.

No a nakoniec moja sukromna rada, pouzi vstrekovanie vody a IC mozes uplne vyhodit, resp. zabudnut na otazky o jeho velkosti a ucinnosti..

Avsak odporucam pozriet na nete objemy IC a ich odporucane vykony.

EDIT: a vlastne som zabudol napisat ze ak uvazujes o vykone cca 350k, tak myslim ze ten IC co mas by mohol stacit.
Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mirek »

Vite o tom vic..ale neda mi to abych se nezeptal...kdyz je Raddy to vstrikovani vody tak dokonaly jak rikas...ze bys IC vubec nepotreboval...proc se v motorsportu stale pouzivaji IC? Prece kdyby dali vstrikovani vody..usetri nejaky to kilo pred predni napravou. Z toho duvodu ziskavam pocit, ze vstrikovani vody je vychvaleno nepravem. Ze kdyby to byl takovej zazrak, nejaky IC by byla vaha navic a pouzivalo by se zridka. Myslim ze profesionalni upravci asi maji duvod proc stale pouzivaji IC a ne to dokonale vstrikovani vody. Muj nazor...nechci se hadat, jen o tom pokecat...vyvracejte...

Co se velikosti IC tyce..teorie a vypocty jsou jedna vec...praxe druha....spocitas si sice mnozstvi vzduchu a velikost IC...ale za idealnich podminek. Radeji bych zvolil o neco vetsi IC nez mensi. Zkuste si nekdy zajet opravdu sportovni jizdu a pak sahnout na trubku od sani...opravdu verite tomu ze ta trubka ma teplotu okoli? Nebo je snad rozehrata jen ta trubka a vzduchu uvnitr zadne teplo nedava? Turbinka preda take obrovske mnozstvi tepla. Nevim jak v pripade turbomotoru muzete pocitat s venkovni teplotou, kdyz dulezita je teplota vzduchu mezi turbem a IC.
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Příspěvek od raddy »

ad vstrekovanie vody: je to take ako som napisal. je to na dlhu debatu, ak mas zaujem, odporucam navstivit nejake specializovane forum na tuto temu a dozvies sa a aj pochopis viac. Vstrekovanie vody je zname 50 rokov a je momentalne na dost vysokej urovni. Stojim si za nazorom, ze vstrekovanim vody sa da dosiahnut nizsia teplota vzduchu v sani ako pri pouziti IC, ktory nech je akokolvek dobry (s nerealnou ucinnostou 100%), vzduch ochladi LEN na teplotu okolia, co je zaroven odpoved aj na tvoju otazku ohladom teploty okolia.
Polozme si otazku, preco sa vlastne pouzivaju IC. Ich primarna uloha je znizit teplotu nasavaneho vzduchu pod detonacnu uroven. AVSAK, max. znizenie teploty (nerealne) je len po teplotu okolia.
Voda vsak dokaze ochladit vzduch v sani POD teplotu okolia a ZAROVEN odoberie dalsie, OVELA VACSIE mnozstvo tepla pri spalovacom proces. Vstrekovanie vody je v boji proti detonaciam RADOVO ucinnejsie ako akykolvek klasicky tmosfericky chladeny IC, nech je akokolvek velky.

A co sa tyka samotnych IC, tak po ostrej jazde v lete mam studeny koniec mojho pomerne maleho IC (vzhladom k vykonu motora) na dotyk STUDENY, oproti teplemu koncu, na ktorom neudrzim ruku.
Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Mirek »

Aha..ok dekuju
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Příspěvek od raddy »

rad na tuto temu podebatujem, ale je toho naozaj vela....avsak, kludne sa popytaj konkretne otazky, rad zodpoviem.
Este spomeniem, ze vsetko uvedene sa tyka vstrekovania cistej vody. Avsak, do vody sa pridava napr. lieh, ktory ma ovela vyssie merne teplo ako voda a ochladi vzduch aj zmes este viac.
Ochladenie zmesi je take razantne (zavysi od mnozstva vody a zmesi s liehom) ze treba zmenit predzapal a ochudobnit zmes v porovnani s mapou bez vstrekovania vody.

Preco sa v profi sporte nepouziva cisto vstrekovanie vody bez medzichladica neviem. Bude to asi sposobene tym, ze vstrekovanie vody moze byt problematicke ak ma bezat stale, co je priklad napr. raly apod. Pri ykonnych motorch je treba vstrekovat pomerne velke mnozstva vody, co sposobuje problem s uskladnenim. Dalej tu moze byt problem pretazenia v zakrutach kvoli saniu vody. Dalej tu moze byt problem vydrze nepreruseneho behu pumpy atd....
Avsak sucasne wrc auta vstrekovanie vody pouzivaju popri IC v tlakoch turba ked uz IC nestaci. Domnievam sa ze bez vstrekovania vody nemaju sancu ich motory podavat rovnake vykony (za rovnakych podmienok).

Dalej som nespomenul rozne moznosti umiestenie trysiek.
k sa tryska umiestni pred sanie (bezny sposob) tak ochladi nasavany vzduch aj zmes pri spalovani.
Avsak, trysku je mozne umiestnit aj pred turbo a vtedy sa stane uzasne zaujimava vec. Turbo pri stlacani vzduch (takmer) VOBEC nezohreje a na vystupe ma teplotu plus minus okolia a sme pri tom-IC sa moze ODSTRANIT, pretoze jedine co moze urobit je ze vzduch znova ZOHREJE, prinajlepsom jeho teplotu nezmeni, avsak stale posoby ako restrikcia, znizuje tlak a zvacsuje turbo lag.
A ako je to mozne? Velmi jemne rozprasena voda prichadze z trysky do prostredia pre turbom, kde je PODTLAK. To sposobi je okamzitu evaporaciu a s tym spojenu velku spotrebu tepla z okolia, coho vysledkom je zmena fyzikalneho deja pri praci kompresora.

Snad uz rozumies co som chcel naznacit ohladom moznosti vstrekovania vody a jej vplyvu na vykon motora.

Vsetko aj svoje negativa a tak isto aj vstrekovanie vody. Nejake som uz spomenul vyssie, dalsie su korozia a HLAVNE jedna skutocnost. Na to aby motor spravne bezal so vstrekovanim vody, musi byt zmes ovela chudobnejsia (zvysenie vykonu) a predzapal vyssi (zvysenie vykonu) co ale sposobi obrovske problemy ak sa dodavka vody prerusi. Nasleduje takmer nevyhnutne poskodenie motora.
Uživatelský avatar
Elviiis
user
Příspěvky: 1092
Registrován: 02.04.2006, 10:45
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elviiis »

Hm máš nějaký odkaz ? rád bych vyděl fotky toho jak je to vyšpelené. A co bys řekl na malí IC pod kapotou a na něj ostřik vodou?
All-Track Carlos Sainz limited
http://www.pulstar.cz = nejlepesi zapalovaci svicky
Obrázek
http://www.girlfashion.cz = neco pro pritule , sestry a manzelky
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Příspěvek od raddy »

odkaz za vsetky:
www.aquamist.com

na svojom aute to bohuzial nemam nafotene, ak bude treba, nieco blejsknem.

Maly IC pod kapotou je velmi zle riesenie a ostrek vody toho naozaj prilis vela neurobi, to mi mozes verit, specialne ak je IC nad motorom.
Je to riesenie vhodne len pre velmi nizke tlaky turba...Mozno ostrek CO2, ale to zas vydrzi len chvilu, teda ka nebudes tahat cisternu s CO2 v zavese :lol:
Ak IC, tak jedine dopredu, ak ostrek tak CO2, avsak ma to vyznam len na sprinty. A tam je lepsie IC ostriekat nap. hasicakom pred startom.
Na seriozny ostrek vodou potrebujes dobre trysky a vysoky tlak vody,kriticka je velkost kvapiek, ostrekovacom skiel spravis viac skody ako uzitku.
Uživatelský avatar
Elviiis
user
Příspěvky: 1092
Registrován: 02.04.2006, 10:45
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elviiis »

Neplnuju menit turbo ani plnit vic jak sriovejch 0.7 mozna 0.8 0.9 no proste doi 1baru.
All-Track Carlos Sainz limited
http://www.pulstar.cz = nejlepesi zapalovaci svicky
Obrázek
http://www.girlfashion.cz = neco pro pritule , sestry a manzelky
Uživatelský avatar
Elviiis
user
Příspěvky: 1092
Registrován: 02.04.2006, 10:45
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elviiis »

Ale kdyby jsi to vyfotil byl bych moc rad. vubec si totiz nedokazu predstavit jak to vypada :wink:
All-Track Carlos Sainz limited
http://www.pulstar.cz = nejlepesi zapalovaci svicky
Obrázek
http://www.girlfashion.cz = neco pro pritule , sestry a manzelky
Uživatelský avatar
Elviiis
user
Příspěvky: 1092
Registrován: 02.04.2006, 10:45
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elviiis »

Jo a jinka tedka delam ve firmne ktera se jmenuje hydrosystem (zabiva se vsim co tece kape atd) Mimo jine take navrhujeme vysokotlake ostriky okuji apd tudiz kdyz budu vedet jak to vypada muzu na tom trochu zapracovat.
All-Track Carlos Sainz limited
http://www.pulstar.cz = nejlepesi zapalovaci svicky
Obrázek
http://www.girlfashion.cz = neco pro pritule , sestry a manzelky
Uživatelský avatar
adner
user
Příspěvky: 2480
Registrován: 10.03.2006, 03:15
Bydliště: Fiji
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od adner »

raddy píše: Na to aby motor spravne bezal so vstrekovanim vody, musi byt zmes ovela chudobnejsia (zvysenie vykonu) a predzapal vyssi (zvysenie vykonu) co ale sposobi obrovske problemy ak sa dodavka vody prerusi. Nasleduje takmer nevyhnutne poskodenie motora.
bingo! bohužel :?
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Příspěvek od raddy »

Elviiis píše:Neplnuju menit turbo ani plnit vic jak sriovejch 0.7 mozna 0.8 0.9 no proste doi 1baru.
1bar na seriovom T25 je znacne mimo efektivnu oblast turba a vznika z toho skor turbo fen :? Na 1bar na T25 je takmer nutny IC vpredu....
Odpovědět