Stránka 1 z 1

Tlumiče, pružiny, geometrie...

Napsal: 21.04.2007, 22:31
od doublejay
Sériové tlumiče na 200sx jsou (pokud jsou v pořádku, nebourané, nezničené atd.) ve srovnání s jinými staršími vozy nadprůměrně dobré. Potíž je v tom, že dvoukila mají běžně nalítáno přes 100.000 km a pokud se nejezdilo po jen po dokonalých dálnicích někde v zahraničí, bývají opotřebované, mnohdy nestejně, často bývají po větších či menších kolizích zohýbané atd. V těchto případech a stejně tak, když se pouštíme do úprav a chceme se zvýšeným výkonem jezdit bezpečně, je výměna namístě. Dalším, velmi často podnikaným krokem, je snižování světlé výšky pomocí pružin. Oba tyto kroky je vhodné skloubit, ale chce to s rozmyslem, protože volba dílů by měla odpovídat záměru. Nesmyslné jsou kombinace standardních pružin a sportovních tlumičů stejně jako snížených, tvrdých pružin a sériových tlumičů. Auto pak nesedí, odskakuje, což se zejména při prudkém projíždění ostrou zatáčkou s nerovným povrchem nebo prudkém brždění na nerovném povrchu může stát osudným. Nastavení podvozku je věda, jiné nastavení a jiný podvozek potřebujeme pro pohodlnou "rodinnou" jízdu po našich městech a - bohužel - mnohdy i dálnicích, jinak tomu bude pro rallye a jinak na okruhy atd.

Jednou z nejčastějších závad na 200sx je poškození olejových silentbloků ("bushings"), umístěných na "tension rods", pomocných ramenech, která mají za úkol udržet kolo při přejíždění nerovnosti na správném místě, zabránit pohybu kola vpřed-vzad a pružně absorbovat rázy, které by se jinak přenášely do celého řízení a do volantu. Silentbloky jsou gumové - bývají tedy často zteřelé, mnohdy popraskané, tečou nebo jsou dokonce bez olejové náplně. To se projevuje právě nepříjemným neklidem předku vozu při jízdě - "plaváním", zejména po nerovném podkladu, v zatáčkách, atd. Přitom na kvalitní, rovné silnici se může zdát vše v pořádku, auto jede rovně a nevykazuje žádné nedostatečné reakce na podněty při řízení. Při vyšších rychlostech se úplně vytratí požitek z jízdy, reakce auta jsou nevypočitatelné a je neustále potřebné korigovat odchylky ze směru, které způsobí i drobná nerovnost silnice. Při úpravách je vhodné vyřešit tento díl jinak, než jak to vymyslel výrobce, jelikož jde o značně namáhanou a velmi často opakovaně odcházející součástku.

Pro pohodovou jízdu je potřeba mít správně nastavenou geometrii podvozku. Na tuto záležitost se neprávem často zapomíná, ale vzhledem ke stáří aut a často zanedbané údržbě, možných problémech vyplývajících z projetí menší či větší dírou, které se na našich cestách stávají neřešeným standardem, je potřeba nejméně jednou ročně provést kontrolu a případné nastavení. Na mém autě téměř úplně chyběla sbíhavost předku, což se projevovalo nadměrnou citlivostí na jakoukoli jednostrannou nerovnost. Potíže byly i při projíždění zatáček, ale tady se značně podílely nedostatky v nastavení zadní nápravy. Optická stolice už není výjimkou, potíž může být jen v kvalitě obsluhy. Poznámka na závěr - před nastavováním geometrie je NAPROSTO NEZBYTNĚ NUTNÉ NAHRADIT VÝŠE UVEDENÉ POŠKOZENÉ DÍLY BEZVADNÝMI!!!

Obrázek