Vykon a krutiaci moment, ako to vlastne je?
Napsal: 23.07.2007, 09:22
Na konci temy o turbach keni napisal prispevok ohladom krutiaceho momentu a vykonu a ich vypoctov.
Takze, ako to vlastne je?
V skratke, motor vyvija LEN krutiaci moment, nic ine. Krutiaci moment je dany pakou a silou a je to vysledny produkt mechanickej prace motora. Inak povedane, je to sila, ako tlaci ojnica na klukovku alebo klukovka na prevodovku a pod. Jednotky su Nm, cize sila na paku. Motor nic ine neprodukuje.
Vykon je praca za cas. Motor moze mat lubovolny krutiaci moment, ak vsak nedokaze pohnut klukovkou, vykonana praca je nulova, vykonany vykon je nulovy.Pekny priklad su dvere:
ak tlacite proti zavretym dveram, produkujete krutiaci moment. Ak tlacite silou 10N na dvere vo vzdialenosti 1m od pantov, vyvijate krutiaci moment 10Nm. Ak vsak dverami nepohnete (su zavrete), vykonavate NULOVY vykon.
Ak su vsak dvere otvorene, krutiaci moment bude rovnaky. Rychlost, ako dvere zavriete, bude vyjadrena uhlovou rychlostou, tato rychlost definuje pracu. Vykon bude vyjadreny touto pracou a krutiacim momentom.
V pripade motora je praca dana otackami, je to rotacna praca motora.
Vykon motora je vyjadreny jeho rotacnou pracou a krutiacim momentom.
Vykon rotacneho motora (klukovka rotuje) je dany sucinom otacok a krutiaceho momentu.
V praxi nie je mozne zmerat vykon motora, pocita sa z lahko zmeratelneho krut. momentu a uhlovej rychlosti (otacok).
Tu je komplet vysvetlenie, najprv si ho prosim precitajte, kym sa rozhodnete pre protiargumenty:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque#Rel ... and_energy
Zamerne som nespomenul ulohu prevodovky na krutiaci moment a vykon, ak bude zaujem, mozeme to viac rozpisat, toto je len zakladny princip.
Takze, ako to vlastne je?
V skratke, motor vyvija LEN krutiaci moment, nic ine. Krutiaci moment je dany pakou a silou a je to vysledny produkt mechanickej prace motora. Inak povedane, je to sila, ako tlaci ojnica na klukovku alebo klukovka na prevodovku a pod. Jednotky su Nm, cize sila na paku. Motor nic ine neprodukuje.
Vykon je praca za cas. Motor moze mat lubovolny krutiaci moment, ak vsak nedokaze pohnut klukovkou, vykonana praca je nulova, vykonany vykon je nulovy.Pekny priklad su dvere:
ak tlacite proti zavretym dveram, produkujete krutiaci moment. Ak tlacite silou 10N na dvere vo vzdialenosti 1m od pantov, vyvijate krutiaci moment 10Nm. Ak vsak dverami nepohnete (su zavrete), vykonavate NULOVY vykon.
Ak su vsak dvere otvorene, krutiaci moment bude rovnaky. Rychlost, ako dvere zavriete, bude vyjadrena uhlovou rychlostou, tato rychlost definuje pracu. Vykon bude vyjadreny touto pracou a krutiacim momentom.
V pripade motora je praca dana otackami, je to rotacna praca motora.
Vykon motora je vyjadreny jeho rotacnou pracou a krutiacim momentom.
Vykon rotacneho motora (klukovka rotuje) je dany sucinom otacok a krutiaceho momentu.
V praxi nie je mozne zmerat vykon motora, pocita sa z lahko zmeratelneho krut. momentu a uhlovej rychlosti (otacok).
Tu je komplet vysvetlenie, najprv si ho prosim precitajte, kym sa rozhodnete pre protiargumenty:
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque#Rel ... and_energy
Zamerne som nespomenul ulohu prevodovky na krutiaci moment a vykon, ak bude zaujem, mozeme to viac rozpisat, toto je len zakladny princip.