Stránka 1 z 1

glykol vs litina

Napsal: 05.10.2011, 23:35
od adner
stala se mi zajímavá věc...
motor na zimu vypuštěn,litina na vzduchu ráda oxiduje.Na jaře naplněno nemrzkou cca 60/40. Po asi 100 km se zelená barva změnila na lehce narezlou a při větší zátěži motoru začala stříkat kapalina z expanzky.Tvářilo se to přesně jako poškozené těsnění pod hlavou. Byl to ale problém kontaminace glykolu litinovým prachem z bloku. Jeho vlastnosti se natolik zhoršily,že namíchaná směs začínala vřít už někde od 85°C (= teplota na budíku,teplota stěny hlavy bude poněkud vyšší - 100-110°?) i přes 2 bary tlaku v systému. Po vypláchnutí a výměně za nový problém vyřešen...
Jen mě tak napadlo,kolik lidí zbytečně sundávalo hlavu při hledání závady :? ..

Re: glykol vs litina

Napsal: 06.10.2011, 13:26
od Igor
tvl tak tohle slyším poprvé.....ikdyž je pravda že glykol je dost hustej(teda aspoň ten se kterým jsem pracoval já

Re: glykol vs litina

Napsal: 07.10.2011, 14:39
od vmille
Stalo se ti to na 300zx? Pripadne mi ze VG blok je extra korozivni.

Re: glykol vs litina

Napsal: 07.10.2011, 18:42
od adner
jo 32..je docela škoda zničit engine kvůli drastickému snížení boiling pointu...

Re: glykol vs litina

Napsal: 10.10.2011, 08:01
od kenivruh
vmille píše:Stalo se ti to na 300zx? Pripadne mi ze VG blok je extra korozivni.
CA je na tom rovnako. Proste zelezny blok co narobis.

Re: glykol vs litina

Napsal: 12.10.2011, 07:57
od tomita
adner píše:stala se mi zajímavá věc...
motor na zimu vypuštěn,litina na vzduchu ráda oxiduje.Na jaře naplněno nemrzkou cca 60/40. Po asi 100 km se zelená barva změnila na lehce narezlou a při větší zátěži motoru začala stříkat kapalina z expanzky.Tvářilo se to přesně jako poškozené těsnění pod hlavou. Byl to ale problém kontaminace glykolu litinovým prachem z bloku. Jeho vlastnosti se natolik zhoršily,že namíchaná směs začínala vřít už někde od 85°C (= teplota na budíku,teplota stěny hlavy bude poněkud vyšší - 100-110°?) i přes 2 bary tlaku v systému. Po vypláchnutí a výměně za nový problém vyřešen...
Jen mě tak napadlo,kolik lidí zbytečně sundávalo hlavu při hledání závady :? ..
Kdyz to ted pises, taky mi po naliti nemrzky/vody ta smes po par jizdach uplne zakalila do hneda (jako by byla rezava)..ale co vim, tak RB ma litinovy blok. :?
S chlazenim ale problem nemam. Kazdopadne to cele vypustim a naplnim znovu.

Re: glykol vs litina

Napsal: 19.10.2011, 07:09
od Petr.S14
jen takový OT, chci se zeptat, teoreticky, je možné aby fridex zvedl teplotu vody? s čistou vodou jsem měl teplotu na výstupu z motoru 77° a když sem mu nakládal, tak 80°.. teď nenakládám a mám tam skoro 90°..

Re: glykol vs litina

Napsal: 19.10.2011, 09:40
od Steve
Čistá voda odvádí teplo mnohem lépe, čím víc fridexu, tím se motor hůř chladí.

Re: glykol vs litina

Napsal: 19.10.2011, 10:29
od buky300zx
Co viem tak velmi vela autocrosarov dava do chladenia len citu nemrzku,lebo ma bod varu tusim za 120 st.

Re: glykol vs litina

Napsal: 19.10.2011, 20:36
od adner
Petr.S14 píše:jen takový OT, chci se zeptat, teoreticky, je možné aby fridex zvedl teplotu vody? s čistou vodou jsem měl teplotu na výstupu z motoru 77° a když sem mu nakládal, tak 80°.. teď nenakládám a mám tam skoro 90°..
to je dost častý jev z několika důvodů
a:ve vodě se začnou dělat parní bublinky už od 80° a ty fungují jak izolace mezi stěnou a kapalinou
b:glykol (fridex) má menší tepelnou vodivost,takže se v chladiči hůř ochlazuje
c:glykol má vyšší hustotu = pomalejší oběh = pomalejší přenos tepla = větší teplotní spád = vyšší teplota kapaliny...
voda je sice nejlepší medium ale jen do té nepříliš vysoké hranice,pak nastává rychlý pokles absorbce a účinnosti chladícího systému...všechno to stojí na množství tepla které je potřeba předat chadivu, a ploše,která je k dispozici,tzn stejný motor s vyšším výkonem bude z tohoto ohledu znevýhodněn